2.05.2012

Lusterka. Widzieć, czyli dostrzegać. Prawidłowe ustawianie lusterek

Było o zagłówkach. Będzie teraz o lusterkach. Jak ważne jest ich prawidłowe ustawienie musi wiedzieć każdy kierowca, który chce bezpiecznie zmieniać pasy ruchu i manewrować na parkingach.

Powiedz mi co widzisz w lusterku a powiem ci jak jeździsz - brzmi prowokacyjnie. Ale o to chodzi. Lusterka to jeden z ważniejszych elementów w samochodzie, po którym można rozpoznać czy danej osobie zależy na właściwej obserwacji drogi. A bez tego bezpiecznie nie będzie.

fot. autor


Na początek mała dygresja historyczna. Niewielu już pamięta, że w czasach PRL-u fabryczne modele Fiatów, Polonezów i innych nie posiadały w swoim wyposażeniu prawego lusterka. Ot uznano, że przy ewentualnej zmianie pasa wystarczy obrót głową lub lusterko wewnętrzne. 
Zwiększające się jednak z roku na rok natężenie ruchu i nowa infrastruktura dość szybko zweryfikowało pierwotne założenie. 

Czy ktoś obecnie wyobraża sobie jazdę w jakimkolwiek większym mieście bez prawego lusterka? Pewnie nie. I słusznie. To bardzo istotny element poprawiający naszą orientację i bezpieczeństwo.

Przy ustawianiu lusterek najważniejszą kwestią jest minimalizacja martwego pola, czyli powierzchni, której nie widzimy w lusterkach oraz szybie. A nie ułatwimy sobie bezpiecznej jazdy jeśłi w bocznych lusterkach będziemy widzieć drzwi naszego auta. Niestety często w taki sposób regulują lusterka kursanci prawa jazdy. Efekt? Znany każdemu instruktorowi nauki jazdy: jadący kursant, który przed zmianą pasa ruchu wychyla się głową próbując dostrzec pojazdy na sąsiednim pasie ruchu. Ale i wśród kierujących z prawem jazdy można dostrzec takową gimnastykę. Niepotrzebną i niebezpieczną. Ideałem jest jeśli nie odrywając pola widzenia z przodu kątem oka dostrzegamy sytuację w lusterkach. Pod warunkiem, że owy kąt oka posiadamy na wyposażeniu co powszechnością nie jest.


Wyjątkiem są to kierowcy Seatów i Volkswagenów wypuszczonych pod koniec lat 90-tych na rynek z asymetrycznymi lusterkami. Można ich zrozumieć. Wszakże zmniejszone prawe lusterka to fanaberia projektantów, którą trudno zrozumieć. Jednak rychło przywołano zdrowy rozsądek i wycofano się z pomysłu.
fot. otomoto.pl

I już na szczęście już na żadnej taśmie montażowej nie produkuje się tak bezsensownej serii pojazdów. Osobiście kazałbym wychłostać inżyniera produkcji, który wpadł na tak głupawy pomysł. W internecie bez problemu znajdziemy żale kierowców i pytania o możliwość zamiany fabrycznej miniaturki na normalne rozmiary. Przesiadka z auta posiadającego symetryczne lusterka  na modele asymetryczne bez wątpienia jest lekkim szokiem. I nie znam kierowcy, który po zakupie takiego modelu nie zapragnąłby wymiany.


fot. allegro.pl

Lusterka dobrze ustawione to także lepsze parkowanie. Zatem dbać także należy o prawidłową wysokość pola widzenia. Niestety nawet autorzy podręczników dla kandydatów na kierowców są zbyt mało precyzyjni  w objaśnianiu niniejszej kwestii. A nie ma nic gorszego niż niechlujność i lekceważenie w tej materii.




fot. autor
Reasumując: prawe i lewe lusterko nie służy do oglądania "blachy" naszego autka ale sąsiednich pasów ruchu. Oczywiście dobrze jest gdy punktem odniesienia jest krawędź pojazdu, ale nie możemy dopuszczać do takiej sytuacji jak na fotografii obok                 ------->

Zbyt dużą powierzchnię lusterka zajmuje bok pojazdu. Niepotrzebnie dublując widok z lusterka środkowego.


Druga istotna kwestia to wysokość. Lusterka zewnętrzne nie wymyślono po to aby podziwiać chmur na niebie. Zbyt wysokie pole widzenia to gorsze parkowanie i manewrowanie.


<------  Obok inny przykład skrajnie złego widoku w lewym lusterku. I jak tu bezpiecznie zmienić pas ruchu?




Powielając obraz z lusterka środkowego powiększamy martwe pole widzenia.
   




Dbając o właściwy widok w lusterkach dbamy o bezpieczeństwo.

fot. autor

Propozycja najsensowniejszego ustawienia poniżej i 3 argumenty ZA takowym:
  • widzimy krawędź autka na tyle aby swobodnie orientować się przy "ciasnych manewrach";
  • nie dublujemy widoku lusterka wewnętrznego;
  • nie widzimy za dużego nieboskłonu a co za tym idzie lepiej parkujemy, zawracamy przy krawężnikach, pachołkach, ścianach itd.
fot. autor




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...